Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAHH5B06_501:8
Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket (JOKAHH5B06_501:8)

I flygande fläng

Helge Heinonen och hans kamera var med under evenemanget Jätkän kulttuuripäivät 1972.

I jenkans virvlar är killens grepp stadigt och fötterna lätta. Hatten är långt neddragen och blicken fokuserad. Kvinnan har en chiffongscarf runt halsen, handväskan gungar och rockskörten vajar i takt med musiken. Fotografiet är taget under öppningsdansen på Jätkän kulttuuripäivät på torget i Viitasaari den 16 juni 1972.
Timo Saari köpte ett sextiotal fotografier på loppmarknad, varav ett är det här dansfotot. Det var fotografier från evenemanget i Viitasaari som fotografen Helge Heinonen på tidningen Apu själv gjort råkopior av. Saari överlämnade dem till Journalistiska bildarkivet JOKA, som redan hade Helge Heinonens pressbildsamling.

Jätkän kulttuuripäivät ordnades första gången i Joensuu 1967, följande gång i Rovaniemi 1968, tredje gången i Kajana 1970 och fjärde gången i Viitasaari i juni 1972. Viitasaari ligger ungefär mitt i Finland invid sjön Keitele. Längs vattendragen i Viitasaari flottade man timmer redan på 1700-talet.
Idén till Jätkän kulttuuripäivät föddes ursprungligen på Arbetarnas Bildningsförbund, men i genomförandet av evenemanget deltog såväl stiftelsen Metsämiesten Säätiö som arbetsgivare inom skogssektorn. Syftet var att bland hela folket öka respekten för skogsarbetarnas och timmerflottarnas yrke på ett avspänt och grabbigt sätt. Man ville blanda in lite kåda och svett i parfymdoften som svävade över kultursektorn, skrev man på tidningen Aikamerkki, språkrör för Arbetarnas Bildningsförbund.
I det tre dagar långa evenemanget i Viitasaari ingick flottningstävlingar, en förevisning av skogsarbete och möten inom skogssektorn. På badstranden ordnades ett nattevenemang, och på Hännilänsalmi danspaviljong dansade man in på småtimmarna till musik av Esa Pakarinen.
Under kvällsfesten på idrottsgården framfördes en teaterföreställning och idrottskören sjöng. På söndagens huvudfest uppträdde Tapio Rautavaara.
Lokaltidningen uppskattade att evenemanget lockade 15 000 personer till den lilla kommunen Viitasaari. Från Imatra deltog ett sällskap på 74 personer från Imatran Opistojärjestö, som hörde till Arbetarnas Bildningsförbund, och föreningen Vuoksenniskan Kotien Puolesta, rapporterade Ylä-Vuoksi om evenemanget.

Helge Heinonen fotograferade även det officiella programmet, men huvudrollen i bildreportaget innehas av åskådarna under kulturdagarna. Män i träningsjacka eller kläder i terylen, en har keps, en annan basker och en tredje hatt. Kvinnor i blommiga klänningar, gummor med duk på huvudet och rastlösa barn kring benen. En känsla av idrottsfest ligger i luften.
Heinonen har i sina fotografier förevigat den finska sommaren. Folket är ute och roar sig, och det kan hända att några går med vacklande steg. Någon har tappat balansen och ramlat på ändan, en annan, trött på all kultur, sover på gräsmattan i parken.

Skogshyggen och timmerflottning sysselsatte många människor i Viitasaari från 1870-talet ända till 1960-talet. När vägarna och långtradarna blev bättre övergick man till att transportera virket längs vägarna. De sista stockarna flottades genom Huopanakoski i Viitasaari sommaren 1966, och de sista timmerrännorna revs i forsarna längs Viitasaari-rutten på 1990-talet.
De sista Jätkän kulttuuripäivät ordnades i Viitasaari år 2000. ”Timmerflottarnas tid var förbi, eller snarare var det så att det var slut på timmerflottare”, skriver Esko Pakkanen i sin bok Metsäherrojen mennyt aika.

Raija Linna

Kamera 4–5/2019

Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket

Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket (JOKAHH5B06_501:3)