Polis och demonstranter i Koijärvi i maj 1979. Esa Pyysalo / Pressfoto-Zeeland / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAPF3AiV_YM01A:12
Polis och demonstranter i Koijärvi i maj 1979. Esa Pyysalo / Pressfoto-Zeeland / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAPF3AiV_YM01A:12)

Det offentliga och det dolda Finland

Det offentliga och det dolda Finland presenteras på Nationalmuseet.

Från tjärbränning till Terrafame, från ambulerande skolor till utbildningsnedskärningar, från rashygien till välfärdssamhälle, från krig till vårdreform, från hederliga medborgare till ostyrigt folk...

Utställningen Det offentliga och det dolda Finland, som Museiverkets Bildsamlingar står för, presenterar historien under självständighetstiden. Över hundra fotografier finns framme. De belyser byggandet av det finska samhället genom sex teman: utbildning, krig, ras, jämlikhet och demokrati samt relationen till naturen och social gemenskap.

Temana återspeglar de traditionella hållpunkterna i bilden av Finland: hur finländarna har uppfattat sin identitet och presenterat vårt land ute i världen. Vid sidan om välbefinnande och framgång presenteras även företeelser som man under historiens gång har velat glömma och gömma.

Utställningen lyfter fram mångfalden i vårt samhälle. Finskheten har under hela självständighetstiden bestått av många etniska bakgrunder, språkgrupper, religioner, kulturer och identiteter samtidigt som den har varit socialt delad. Även i vår egen tid kan vi identifiera ömma punkter, såsom rasism och marginalisering.

Utställningens bildsamling är människonära. De bredare linjerna i historien utformas ofta av vardagliga händelseperspektiv.

Exempelvis har en okänd fotograf under fortsättningskriget bevarat fredlig samexistens: på en lantgård i Kymmenedalen poserar värdfamiljens pojke tillsammans med en tysk soldat och en sovjetisk krigsfånge. På en bild från år 1955 har släkten samlats i den förmögna romska affärsmannen, ”zigenarkungen” Kalle Hagerts salong.

År 1979 upplevs dramatiska stunder och miljörörelsens födelse, när polisen med kraftåtgärder avlägsnar miljöaktivister från Koijärvi.

Utställningen presenterar betydande pressfotografers och dokumentärfilmares produktion. Bland dessa finns UA Saarinen, Martti Brandt, Helge Heinonen, Pekka Kyytinen, Eeva Rista, Aarne Pietinen och Teuvo Kanerva. Med finns även rikligt med bilder från privatpersoner. På utställningen finns det mycket bildmaterial som inte visats tidigare.

På vilket sätt visar sig Finland om hundra år? På utställningen finns en videoinstallation som spelar in dagens bilder av Finland för framtida museibesökare.

Installationen bygger på material från tidskriften Kamera-lehtis tävling Årets fotograf 2016, varifrån Museiverkets Bildsamlingar har valt ut hundra bilder som inspiration och fästpunkt för bildinsamlingen. Kamera-lehtis bilder kommer dagligen upp på utställningslokalens videovägg.

Alla kan delta i installationen genom att ladda upp bilder på Instagram med taggen #Finland2117.

Utställningen Det offentliga och det dolda Finland är öppen på Nationalmuseet i Helsingfors fram till 14. januari 2018.

Inkamaija Iitiä

Kamera 7/2017

Kalle och Elli Hagerts släkt i Vallgård. Helsingfors, 1955. Foto: UA Saarinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAUAS2_2965:1)