
Kundtjänst
Museiverkets arkivkundtjänst öppnar i nya lokaler på Samlings- och konserveringscenter i Vanda (Ljungmovägen 4) torsdagen den 2 oktober 2025. Arkivet betjänar tills vidare endast besökare på torsdagar kl. 10.00–16.00.
Kundterminalerna i forskningssalen på Museiverkets Sturegatans kontor kan besökas efter överenskommelse fram till den 19 september. Därefter kan materialet på kundterminalerna tills vidare även endast nås efter överenskommelse på Samlings- och konserveringscenter under kundtjänstens öppettider.
Man kan studera arkivmaterial genom att förhandsbeställa dem till Museiverkets forskningssal. Materialbeställningen ska i första hand göras via Museiverkets arkivtjänst eller per e-post. Leveranstiden för material till forskarsalen är två veckor och forskarsalen är öppen på torsdagar kl. 10–16 (stängd i juli). Även för att studera digitalt material måste man boka tid.
Merparten av arkivmaterialet är fritt att undersöka. Den fria användningen av materialet kan begränsas av exempelvis av att materialet är i dåligt skick, oordning eller sekretessbelagt. En del material har av ovanstående skäl användningsbegränsningar och sådana materialhelheter utgör till exempel etnologiska material, som kräver att en ansökan om användningstillstånd fylls i för att de ska få undersökas.
Observera att Museiverkets arkiv inte har separat kundtjänstpersonal, utan vi sköter informationstjänsterna vid sidan av annat arbete. Vi rekommenderar att du i första hand tar kontakt via e-post, eftersom vi inte alltid är tillgängliga per telefon. Vi ber er göra materialbeställningar direkt via arkivtjänsten.
Bekanta er med anvisningarna för säker kundservice.
Kontaktuppgifter till arkivets kundtjänst:
• Beställ material från Museiverkets arkiv
• E-post: arkisto@museovirasto.fi
• Telefon: 0295 33 6090
• Besöksadress: Ljungmovägen 4, 01380 Vanda (Från och med den 2 oktober 2025)
Öppettider: torsdagar kl. 10–16.
Vi ber er vänligast att boka er servicetid två veckor i förväg.
Användningsregler och materialspecifika anvisningar
Användningen av materialet ska följa reglerna för användning av arkiv- och informationstjänster samt anvisningarna för varje material. Syftet med dessa regler och anvisningar är att säkerställa att materialet bevaras och att tjänsten fungerar smidigt.
Digitalt material
Museiverkets arkivs digitala material kan bläddras online via den offentliga användargränssnittet för Museiverkets arkivtjänst och från kundterminalerna i forskarsalen till exempel via forskarsalens användargränssnitt. Merparten av det digitala materialet är centraliserat till Museiverkets arkivtjänst. Metadata och digitaliserade handlingar för arkivets specialmaterial som ritningar och kartor finns också i MuseumPlus-systemet som kan bläddras i arkivets forskningssal.
Förutom metadata finns även digitaliserat material i Museiverkets arkivtjänst. Man kan bekanta sig online med digitaliserat material som öppnats i den offentliga användargränssnittet. En del av handlingarna har användbegränsningar eller visningsbegränsningar, så de kan inte öppnas i den offentliga gränssnittet. Sådana begränsningar kan till exempel bero på personuppgifter i handlingarna. Digitaliserade handlingar med visningsbegränsningar kan studeras i Museiverkets forskningssal. Det bör noteras att till exempel digitaliserade forskningsrapporter kan innehålla bilder, kartor eller annat innehåll som är upphovsrättsskyddat. För sådant innehåll tillhör upphovsrätten forskningsrapportens upphovsman och andra parter som nämns i rapporten. För eventuell vidareanvändning av innehållet bör tillstånd inhämtas från upphovsrättsinnehavaren.
Om material finns i elektronisk eller mikrofilmad version, används i regel den versionen i stället för originalet. De analoga versionerna av digitaliserat material är användbegränsade. Man kan komma och bläddra i det digitala materialet i forskarsalen genom att boka en tid per e-post.
Mer information om registren över Museiverkets arkiv.
Bildtjänster, kopiering av arkivmaterial och fotografering
Av den ritningar kan du beställa digitala kopior i enlighet med prislistan. Digitalisering av ritningar i större storlek görs som externa beställningsjobb och kostnaderna för detta betalas av kunden som gjort beställningen. Digitaliseringens leveranstider och prislistor bestäms i dessa fall efter leverantören av beställningsjobbet, men hanteringsavgiften faktureras i enlighet med Museiverkets prislista under ASIAKIRJAT som timarbete.
Hanteringen av Museiverkets bildmaterial är Bildsamlingarnas ansvar, även fotografier som hör till arkeologins område finns hos Bildsamlingarna.
Kopiering och skanning av arkivmaterial är möjligt, såvida eventuella begränsningar på grund av dess skick, dataskydd, lagstiftning, användningsbegränsning, form etc. inte utgör ett hinder. Du kan beställa avgiftsbelagda kopior/inskanningar av materialet. Kopiering av material ska avtalas med personalen.
Digital fotografering för privat bruk är tillåten med fotograferingstillstånd, såvida ovan nämnda begränsningar inte utgör ett hinder för detta. Tillståndet till fotografering ansöks med en separat blankett och om fotograferingen avtalas separat med personalen. Det är inte tillåtet att använda blixt och fotograferingen får inte störa övriga kunder.